Piątek, 19 Kwiecień 2024 r. ,   Adolfa, Tymona

O jedną skarpetę za mało. Przyczyny niepowodzenia operacji Market Garden

   5
Wrzesień czterdziestego czwartego. Po lądowaniu w Normandii oddziały alianckie zajmują Francję i zbliżają się do granic Rzeszy. Na ich drodze staje jednak Linia Zygfryda, pas umocnień osłaniający tereny Niemiec od zachodu. Dowództwo 21 Grupy Armii postanawia oskrzydlić niemieckie umocnienia od północy i przez Holandię wedrzeć się do serca Rzeszy. By tego dokonać, trzeba opanować mosty na Renie co umożliwi przeprawę nacierającym jednostkom. Rozpoczyna się największa operacja powietrznodesantowa II Wojny Światowej - Market Garden.

Siedemnastego września pod Arnhem, Eindhowen i Renken lądują pierwsze oddziały 1 Alianckiej Armii Powietrznodesantowej. Początkowo, dzięki zaskoczeniu, uzyskują powodzenie operacyjne lecz szybko napotykają na twardy opór nieprzyjaciela. Lekko uzbrojeni spadochroniarze nie są w stanie przełamać obrony wspieranej przez jednostki pancerne, w tym doborowy II Korpus Pancerny SS. Dodatkowo, na skutek załamania pogody, opóźnia się lądowanie kolejnych oddziałów - dopiero 21 września ląduje polska Samodzielna Brygada Spadochronowa mająca wesprzeć walczących w Arnhem brytyjskich spadochroniarzy. Po dziewięciu dniach walki, okupionych ogromnymi stratami, siły alianckie nie osiągają zamierzonych celów operacyjnych i pod naporem przeciwnika zostają zmuszone do wycofania.
Co było przyczyną klęski operacji Market Garden? Na pewno nie był to czynnik ludzki. Polscy, brytyjscy i amerykańscy żołnierze swą heroiczną postawą dali dowód swemu męstwu i odwadze. Zawiodły natomiast sprzęt i wyposażenie. Operacja okazała się zbyt ambitna jak na ówczesne możliwości techniczne i sprzętowe. Jak powiedziano później, mierzyła o jeden most za daleko. Zabrakło możliwości szybkiego przerzutu całości sił na terytorium wroga, spadochroniarze nie byli w stanie podjąć skutecznej walki z jednostkami pancernymi nieprzyjaciela.

Ten stan rzeczy zmieniło dopiero wprowadzenie na uzbrojenie jednostek powietrznodesantowych czołowych armii świata skarpety desantowej Kłentin.


Skarpety desantowe Kłentin - model polowy

Wykonana z bombardowanego w orbitalnym cyklotronie (istotna dla technologii jest zerwa grawitacja) cząstkami pi-mpek nanoakrylopierdylu skarpeta Kłętin zwielokrotniła wartość bojową stosujących ją jednostek powietrznodesantowych.
Z danych zebranych podczas walk w Iraku i Afganistanie (dane jak zwykle wyciekły z Pentagonu) w sposób jednoznaczny wynika, że skarpeta desantowa Kłentin poprawia w niewiarygodny sposób wartość bojową jednostek desantowych. 


Skarpety desantowe Kłentin - model opracowany do walk w mieście

Przykładowo, celność lądowania wzrasta średnio o 237,4%, w tym w nocy i terenie trudnym przeszło pięciokrotnie. Skuteczność zwalczania jednostek pancernych npla rośnie o 356,8% a niszczenie umocnień typu polowego aż o 623,5%. Podobne przykłady można by mnożyć w nieskończoność ale jedno jest pewne. Bez skarpety Kłentin współczesny desant powietrzny nie istnieje!
Do wprowadzenia na uzbrojenie skarpety Kłentin przymierza się armia rosyjska. Niepotwierdzone źródła podają, że wyposażone w nie były osławione zielone ludziki na Krymie. Z kół zbliżonych do Ministerstwa Wojny wiadomo, że i nasza armia nie pozostaje w tyle i skarpeta zostanie wprowadzona na wyposażenie. W pierwszej kolejności otrzyma ją (z oczywistych względów) obrona terytorialna ale i desant z Krakowa może liczyć na wsparcie.


Skarpety desantowe Kłentin - w wersji defiladowej

Pozytywnym  aspektem rozwoju technologii zbrojeniowych jest ich późniejsze przenikanie do życia cywilnego. Wynalazki opracowane początkowo na potrzeby armii z czasem zaczynają służyć nam wszystkim. Tak też stało się z początkowo super tajną skarpetą desantową Kłentin. Może większość będzie zdziwiona, ale...

Skarpeta desantowa Kłentin jest już dostępna dla wszystkich!!!

Każdy już może się poczuć jak twardziel z United States Navy Sea, Air and Land (SELS) czy U.S. 82nd Airborne Division. Wystarczy odwiedzić Kapitana Skarpetę na stronie  http://kapitanskarpeta.pl/. Sklep, jak przystało na dystrybutora skarpet desantowych, jest odlotowy a sama dostawa zakupionych skarpet odbywa się drogą powietrzną.


Dla wszystkich narzekających na wciąż rosnące ceny benzyny rozwiązaniem jest instalacja LPG. Montaż LPG pozwoli zaoszczędzić kilkaset złotych miesięcznie w przypadku kierowcy przejeżdżającego około tysiąca kilometrów co miesiąc. Serwis LPG wykona taką instalację za 2400 – 2800...
Łożyska odpowiadają za ułątwienie toczenia się pojazdu – bez łożysk byłoby to po prostu niemożliwe. Najczęściej spotykanymi łożyskami są łożyska kulkowe, chociaż różni producenci wprowadzają coraz bardziej innowacyjne łożyska – teoretycznie dla poprawy ich właściwości...
BIPAL to firma wyspecjalizowana w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań związanych z automatyką przemysłową. Firma opracowuje nowe projekty, zajmuje się także modernizacją już funkcjonujących urządzeń i linii produkcyjnych. Swoje rozwiązania BIPAL realizuje wykorzystując najnowszej...



Polsystem to ceniona firma z blisko 30-letnim stażem. Głównym obszarem jej działalności jest wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań...
Europejskie Centrum Remarketingu zajmuje się sprzedażą pojazdów poflotowych, a także sprzętów poleasingowych i po windykacyjnych. Firma...
Aparatura pomiarowa musi przede wszystkim charakteryzować się ogromną precyzją. Dlatego też kupując taki sprzęt, warto jest inwestować w...